اعتراض کارشناسان در «ساعت ۲۵»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

۲۸ فروردین ۱۳۹۷ سایت خبری آوا

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزیبه گزارش آوا پردیس، در ابتدای این برنامه  طبق روال اخبه همراهر موسیقی پخش شد و گزارشی از ضبط تک آهنگ «خانه آبی» کار گروهی علیرضا قربه همراهنی، پیمان خازنی و رضا موسوی که پیش از عید منتشر شد. پس‌ازآن به همراه حضور مهمانان بخش گفتگوی زنده برنامه  آغاز شد.
اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

جای موسیقی سنتی و محلی در سیما خالی هست

پیروز ارجمند و علیرضا بدیع مهمانان برنامه این هفته ساعت ۲۵ بودند که به همراه موضوع نقد و بررسی تیتراژهای نوروز ۹۷ و تحلیل نقش موسیقی در برنامه‌های تلویزیون در کنار امیرحسین مدرس قرارگرفته و به گپ و گفت پرداختند. در آغاز این گفتگو امیرحسین مدرس نظر مهمانان برنامه را دربه همراهره نحوه پرداخت سیما به مقوله موسیقی در ایام عید جویا شد. پیروز ارجمند دراین‌به همراهره گفت: درمجموع اتفاقات خوبی در این دو هفته رخ داد و از همه ژانرهای موسیقی و همه طیف‌ها خوانندگان خوبی به سیما دعوت شدند و درمجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخی از هنرپیشگان بودیم که خواننده شده‌اند و اینکه بگوییم آیا خوانندگان خوبی هستند جای پرسش دارد.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی بی‌مهری می‌کند

وی افزود: از طرفی خوانندگانی هم دعوت شدند که می‌بینیم در کار خود تکرار می‌شوند مانند حجت اشرف زاده که البته کارهای خوبی دارد اما تکراری هست. علیرضا عصار کار متفاوتی خواند که جدایی از فواد حجازی قطعاً در این تغییر بی‌اثر نیست، رضا یزدانی هم به همراه سبک خاص خود به سیما آمد. اما جای موسیقی محلی و سنتی ما خالی بود و این پرسش پیش می‌آید که چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی ما بی‌مهری می‌کند که همه افتخار و دارایی مهست و فقط به پاپ می‌پردازد و این نقطه‌ضعف سازمان در این ایام بود.

در ادامه صحبت‌های پیروز ارجمند علیرضا بدیع  دراین‌به همراهره گفت: این برنامه‌هایی که در سیما پخش می‌شود حاصل سلیقه تهیه‌کنندگان مهست و کلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشته‌ایم. در سال گذشته صرفاً چهار یا پنج کار داشتیم که به‌نوعی توهین بشمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نام‌آشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند. که به نظر من برنامه ساعت بیست‌وپنج به لحاظ نقدهای بی‌تعارف و دعوت از کارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته هست.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

تا چه زمانی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟

 پس از پخش آیتم نظرسنجی از بینندگان دربه همراهره توجه رسانه به مقوله موسیقی در ایام نوروز، پیروز ارجمند دربه همراهره سیهست‌های سازمان صداوسیما دربه همراهره موسیقی اظهار کرد: تا چه زمانی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد، آیا به همراه نشان دادن اسلحه مردم اسلحه به دست می‌گیرند و یا به همراه نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد می‌شوند. اگر ساز هم نشان دهند مردم به همراه دیدن ساز، ساز به دست نمی‌گیرند. من فکر می‌کنم سازمان به همراهید هستراتژی راهبردی دربه همراهره موسیقی داشته به همراهشد و بگوید امروز هستراتژی ما دربه همراهره موسیقی به این صورت هست و پنج سال آینده در چه جایگاهی قرار داریم و این میان نظر مردم و خوهست آن‌ها چیست؟ و آیا مردم به همراه نشان دادن ساز موافق هستند یا مخالف‌اند که به جرأت می‌توانم بگویم ۹۸ درصد موافق هستند. رسانه در دل مردم و برای مردم هست و هیچ‌گاه هیچ میری در سازمان نگفته هست که چرا نشان دادن ساز در سیما منع دارد و به نظر من این مسأله محدودیتی نبه همراهید داشته به همراهشد زیرا ساز میراث معنوی مهست و در یونسکو ثبت‌شده هست و ما می‌خواهیم بخشی از میراث فرهنگی خود را نشان دهیم.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارند!

وی افزود: سامان احتشامی در برنامه دورهمی ساز نواخت آیا اتفاقی افتاد؟ خیر مردم نشاط پیدا کردند و کمی از فشارهایی که روی آن‌ها هست کهسته شد و یا علیرضا عصار در برنامه نوروز پیانو نواخت آیا اتفاقی افتاد؟ مطمئناً اتفاقی هم اگر بیفتد اتفاق خوب هست و نه بد و من معتقدم سازمان به همراهید تکلیف خود را دراین‌به همراهره انجام دهد و این ممنوعیت را بردارد. متأسفانه ساز را در سیما نشان می‌دهند و جلوی ساز گلدان می‌گذارند و مسلم هست که این توهین به شعور مردم  و موسیقی هست. از طرفی آواز خواندن هم نوعی پرداختن به موسیقی هست پس جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارید.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

به ما موزیسین‌ها بگویند دلایل نشان ندادن ساز چیست؟!

این آهنگساز در ادامه گفت: مقام معظم رهبری دربه همراهره موسیقی نظرات روشنگرانه‌ای دادند و در مورد موسیقی فاخر و ارزشمند نظران روشنی داشته‌اند. زمانی که شهرام ناظری به همراه صدای خود شعر حافظ و مولانا را در کنار نوازنده‌ای که او هم در کمک به ارائه این موسیقی عرفانی می‌نوازد هنرنمایی می‌کند پس چرا به همراهید نوازندگی او را نشان ندهیم. بنابراین من به‌عنوان موزیسینی که سی‌ویک سال هست کار حرفه‌ای می‌کنم این تقاضا را دارم که به ما موزیسین‌ها بگوید که چرا سازمان ساز را نشان نمی‌دهد و دلایل این کار چیست؟ 

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

ساز پیشینه فرهنگی ما هست

علیرضا بدیع  در تکمیل حرفان پیروز ارجمند اظهار داشت:  در سال‌های قبل میزگردی این‌چنینی به همراه  حضور دو روحانی و نماینده دفتر موسیقی برپا شد که هیچ نتیجه‌ای نداشت و هر دو طرف بحث دلایل خاص خود را داشتند اما کماکان ما انتظار داریم این اتفاق رخ بدهد و بدانیم ساز پیشینه فرهنگی مهست و حال همه را خوب می‌کند گرچه ممکن هست شکلی از موسیقی هم وجود داشته به همراهشد که به اعصاب خوردی و خشونت دامن بزند اما آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد انصافاً سازنده هست و وقتی ملودی خوش از همایون خرم می‌شنویم واقعاً دلمان به همراهز می‌شود و حال ما را خوش می‌کند و این حال خوش تنها به این معنی نیست که حرکات موزون از خود نشان دهیم. 

وی افزود: اینکه سهم ما از موسیقی ملی چقدر هست به همراهید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی هست آیا موسیقی هست که گروه‌ها یک‌شبه در آن مد می‌شوند و همه‌گیر می‌شود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مدنظر هست و یا خیر موسیقی فاخری که ریشه آن  در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم  بود و در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمی نژاد آن را راهبری می‌کنند. مقصود شکل دوم هست اما متأسفانه جای آن در تلویزیون خیلی خالی هست. در تیتراژ سریال‌های نوروزی عزیزانی چون سینا سرلک، علیرضا قربه همراهنی و سالار عقیلی  و سایر خواندگانی که کار خود را خوب بلد هستند بودند اما از طرفی این خوبه همراهن در خیلی مواقع میان کارها گم می‌شوند.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه

پیروز ارجمند در تکمیل حرفان علیرضا بدیع گفت: اتفاق جالبی که امسال در یکی از سریال‌ها افتاد این بود که ما صدای خواننده ترک ابراهیم تاتلیس را در یکی از سریال‌ها شنیدیم این خواننده خوبی هست اما فکر کردم که چرا هستاد شجریان در سیما نمی‌خواند ابراهیم تاتلیس قابل‌احترام اما چرا به این‌طرف توجه نمی‌کنیم. چرا به خوانندگان جوان فرصت نمی‌دهیم ما تعداد زیادی خواننده خوب داریم و موسیقی محلی ما موسیقی غنی و سرشاری هست و مردم لذت می‌برند. چرا به ظرفیت‌های موجود کم‌توجهی می‌کنیم. چرا وقتی دور روی خواننده‌ای می‌افتد در همه شبکه‌ها تنها موسیقی او پخش می‌شود. به نظر من سازمان به همراهید شورای هماهنگی تشکیل دهد که این شورا طبق یک چارت مشخص کند هر خواننده به چه میزان در برنامه‌ها می‌تواند حضور داشته به همراهشد. ما خوانندگان زیادی در حوزه‌های مختلف داریم و ظرفیت به همراهید بین این‌ها تقسیم شود تا عدالت اجرا شود.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

عصار پیشرفت مثبت و خوبی داشته هست

پس از صحبت‌های این هنرمند تیتراژ مجموعه «یک یک» به همراه صدای علیرضا عصار پخش شد و پس‌ازآن پیروز ارجمند دربه همراهره تیترا‌ژهای برنامه‌های تلویزیونی گفت: چرا ما در تمام برنامه‌ها تیتراژ به همراه صدای خواننده می‌گذاریم و این شامل همه برنامه‌های تلویزیونی می‌شود درحالی‌که رسانه تلویزیون مناسب این کار نیست و کما اینکه در سریال‌های جهانی کدام‌یک تیتراژ به همراه کلام دارد و این ضعف محسوب می‌شود و آرام‌آرام تأثیر خود را بر مخاطب کم می‌کند و مردم دیگر آن کار را زمزمه نمی‌کنند.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولی نمی‌گیرد

پس از صحبت‌های این هنرمند قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده پخش شد. پیروز ارجمند دربه همراهره این کار گفت: حجت اشرف زاده خواننده اخلاق‌مداری هست و این کار، کار خوبی هست و ملودی روانی دارد و همچنین کلیپ خوبی دارد و من به آقای علی ضیا تبریک می‌گویم و در کلیپ سازی سازمان قدم‌های خوبی برداشته هست.

علیرضا بدیع هم در مورد ترانه این کار و ملودی آن اظهار داشت: ملودی این کار را دوست دارم اما راجع به ترانه ابتدایی صحبت هست، در اواسط کار به‌واسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمی‌شود و ایرادات آن گم می‌شود و ایراد در این بیت هست که می‌گوید بی تو من به گریه می‌رسم نه نگو به تو نمی‌رسم وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانه‌ام بدون تو قفس نه نرو نمی‌گذارم  و همین الگو در بند دیگر تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد که اول ملودی نوشته‌شده بعد کلام و این اشعار پر از ضعف‌های دستوری و حرف‌های تکراری هست. ایراداتی ازاین‌دست در این ترانه بسیار هست و این ترانه متوسط رو به پایین هست و نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن آن در ذهن مخاطب جا به همراهز کرد

تیتراژ سریال «پایتخت» قطعه دیگری بود که در ادامه این برنامه  به همراه صدای حمید ترکاشوند پخش شد و علیرضا بدیع در خصوص این کار گفت: این اشعار از ادبیات کلاسیک ما هست و برخی از  این اشعار برگرفته از ادبیات شفاهی مازندران هست و این کار دستکاری‌شده هست و ممکن هست به همراه این دست‌کاری برخی کلمات تغییر نادرست پیدا کند. اما درمجموع کار خوبی بود.

پیروز ارجمند هم دراین‌به همراهره گفت: آریا عظیمی تنظیم‌کننده این اثر هست و نمی‌شود گفت آهنگساز این کار. صدای ترکاشوند را مدتی قبل شنیدم و خواننده خوبی هست، این کار، کار لطیفی هست و دلیل خوب ماندن آن اصالت کار هست و جای این موسیقی در صداوسیما خالی و کم هست.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

ترانه «عید» آشتی سیما به همراه جوانان هست

پس‌ازاین کار علیرضا بدیع دربه همراهره قطعه عید تیتراژ برنامه اینک بهار به همراه صدای کامران تفتی و رستاک حلاج  اظهار کرد: این کار ترانه موفقی دارد و بهترین ترانه تیتراژ از زبه همراهن حسین غیاثی و دیگر ترانه کار فریدون آسرایی هست. حسین غیاثی نوع نگاه خوبی در به همراهب ترانه نوروزی داشته که قابل‌تحسین هست و نوع سوژه پردازی عالی هست و حسین غیاثی به لحاظ فنی هم بسیار موفق هست. 

پیروز ارجمند هم دراین‌به همراهره گفت: به نظر من این کار جوانانه‌ترین موسیقی عید بود . موسیقی سرزنده و فانتزی هست و نوع خوانش آن خاص هست و درمجموع اتفاق خوبی هست و سازمان در این زمینه موفق عمل کرد و از وزارت ارشاد بهتر عمل کرد و این کار آشتی خوبی به همراه نسل جوان برقرار کرد.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

رضا یزدانی در انتخاب ترانه موفق هست

قطعه «فصل بی تکرار» از رضا یزدانی کار دیگری بود که مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت، این کار تیتراژ سریال تعطیلات رویایی بود. پیروز ارجمند ضمن تسلیت به رضا یزدانی به همراهبت درگذشت پدر این هنرمند و تبریک به علی اوجی در حمایت از موسیقی دربه همراهره این کار این تیتراژ را از کارهای خوب امسال دانست.

علیرضا بدیع هم دراین‌به همراهره گفت: رضا یزدانی معمولاً موفق هست و فرم ترانه مدرن را می‌پسندد و ترانه‌سرا طبق نظر او می‌نویسد و این کار ترانه خوبی هست و ایراد خاص و فاحشی ندارد و به همراهید به رضا یزدانی تبریک گفت.

پیروز ارجمند دربه همراهره حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: برخی از خوانندگان داد می‌زنند و یا جیغ می‌زنند موسیقی به همراهید لطیف به همراهشد و به همراهفرهنگ ما سازگار به همراهشد خواهش دارم که موسیقی به همراهفرهنگ ایرانی را خراب نکنید.

اعتراض کارشناسان در «ساعت 25»/ بررسی تیتراژهای نوروزی

تیتراژ سریال هیأت مدیره را اگر خواننده محلی می‌خواند بهتر بود

تیتراژ سریال هیأت مدیره به همراه صدای احسان کرمی قطعه دیگری بود که به معرض نقد مهمانان این برنامه گذاشته شد . علیرضا بدیع دراین‌به همراهره گفت: این کار موسیقی فولکور و محلی خراسانی هست و بسیار کار زیبه همراهیی هست و به همراه تنظیم جدیدی احسان کرمی آن را خوانده هست. احسان سعی کرد لهجه بیرجندی را تقلید کند که موفق بود و ترانه موفقی دارد.

پیروز ارجمند هم دراین‌به همراهره گفت: کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا در کار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش هست که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.

قطعه «آرزو این هست» به همراه صدای فریدون آسرایی  و ترانه حسین غیاثی قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند این کار را موفق دانست.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم