فواید سحر خیز بودن

۲۱ مهر ۱۳۹۶ سایت خبری آوا

سحرخیزی فواید بسیاری در بر دارد. دانستن فواید سحر خیزی ، انگیزه لازم برای صبح زود از خواب بیدار شدن را به شما می‌دهد.به همراه ما همراه به همراهشید

فواید سحرخیزی

۱- سلامتی
سحرخیزی پایه زندگی سالم هست. بدن انسان طوری طراحی شده هست که هماهنگ به همراه طبیعت عمل کند. طبق این طراحی ما به همراهید زمان طلوع خورشید از خواب برخیزیم و به همراه غروب خورشید بخوابیم. ولی اغلب اینگونه عمل نمی‌کنیم و حتی گاهی اوقات کل شب بیداریم و روز‌ها تا ظهر می‌خوابیم. تمام این‌ها عادات بدی هستند که به سلامتی ما ضربه می‌زنند، ما می‌به همراهیست طبق طبیعت خود رفتار کنیم و سحرخیز به همراهشیم.
مطمئناً ایجاد تغییرات اساسی در برنامه خواب آسان نیست و حتی مقداری هسترس زهست. بنابراین به همراهید سعی کنید هر روز مقداری زود‌تر از خواب برخیزید و این کار را به طور مستمر انجام دهید تا بصورت عادت درآید، بدین ترتیب می‌توانید سحرخیز به همراهشید.

۲- مدیریت زمان
هر روز صبح زود از خواب برخیزید و به زودی درمی یابید که به فرد متفاوتی تبدیل شده‌اید. فردی به همراه اعتماد به نفس بیشتر و مؤثر‌تر. سحرخیزی انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد. زمانی که ساعت زنگ می‌زند، از رختخواب بیرون بیایید و هیچگاه زنگ ساعت را برای دقایق بعدی تنظیم ننمایید. این بد‌ترین کار برای بدست آوردن عادت سحرخیزی هست. زمانی را برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. چای یا قهوه بنوشید و به سمت محل کارتان بروید. هم اکنون برای رسیدن به بهترین‌ها آماده‌اید.

 

۳- هستفاده از فرصت ها
به مزیت‌هایی فکر کنید که به همراه سحرخیزی بدست می‌آورید، حتی اگر کوچک به همراهشند. دوست ندارید در ترافیک صبحگاهی بمانید؟ یا شاید از مشاهده طلوع آفتاب لذت می‌برید. صرف یک لیوان قهوه در بیرون از منزل نیز بسیار دل انگیز هست و بسیاری از مزیت‌های دیگر. فقط سحرخیز به همراهشید و از فرصت‌ها هستفاده کنید.

 

۴- در زمان حال زیستن
حال به اموری بیاندیشید که تا آخرین لحظات انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. این امور در ساعات اولیه روز نیز قابل انجامند. آیا وزن اضافه کرده‌اید و برای رفتن به سالن بدنسازی فردا را در نظر گرفته‌اید؟ ولی تاکنون چند به همراهر این تصمیم خود را فردای آن روز عملی کرده‌اید؟ صبح‌هایتان را در بیرون از منزل بگذرانید و می‌بینید به سرعت اضافه وزنتان از بین می‌رود. اگر رفتن به سالن بدنسازی را دوست ندارید، کاری را انجام دهید که مورد علاقه‌تان هست مثلا در هوای آزاد و تازه پیاده روی کنید.

۵- به حقیقت پیوستن آرزوها
هر فرد آرزوی انجام کارهای زیادی را دارد که هیچگاه وقت کافی برای انجام آن‌ها به دست نمی‌آورد. به همراه سحرخیزی زمانی بدست می‌آورید تا آرزوهای خود را عملی کنید. می‌توانید یادگیری زبه همراهن‌های خارجی را آغاز کنید، شروع به نوشتن کنید و یا به تفریحاتی بپردازید که از مدت‌ها پیش زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید. به یاد داشته به همراهشید که چقدر انجام کارهای مورد علاقه‌تان مفرح و سرگرم کننده هست.

فواید سحر خیز بودن

دانستن فواید سحر خیزی ، انگیزه لازم برای صبح زود از خواب بیدار شدن را به شما می‌دهد‎

 

پنج راه حل آسان برای سحرخیزی

۱- به همراهید از شب شروع کنید
اغلب مطالعات نشان داده هست که سطح انگیزه افراد به همراه نوع خواب آنها در ارتبه همراهط هست. برای مثال، خواب نوع REH (REH مخفف کلمات حرکت سریع مردمک چشم هست و شامل قسمتی از مراحل خوابیدن هست که انسان در حال خواب دیدن هست.) اگر یک هستراحت جانانه در طول شب نداشته به همراهشید و در طول مدت زمان خواب چندین به همراهر مرحله REH را تجربه کنید، از ارنژی و انگیزه شما برای برخهستن از رختخواب در یک زمان مشخص کهسته خواهد شد.

یکی از روش هایی که می توان بر این مشکل غالب شد آن هست که انسان برای زمان قبل از خوابیدن خود برنامه ریزی کند. عاملی که به همراهعث می شود کیفیت خواب و هستراحت شما بهبود پیدا کند. در ادامه این مطلب شما به همراه هستراتژی هایی آشنا می شوید که کارآفرینان موفق برای به خواب رفتن و داشتن یک خواب خوب از آن هستفاده می کنند.

مقدار مصرف روزانه کافئین خود را محدود کنید
آقای الون ماسک موسس شرکت تسلاموتور فاش کرد که او در طول روز قهوه زیادی می نوشیده ولی اکنون مقدار آن را به یک تا دو فنجان در روز محدود کرده هست. به همراه انجام این کار او دیگر شب ها احساس بی خوابی نمی کند و خواب بهتری هم دارد.

از تجهیزات الکترونیکی دوری کنید
آیا می دانستید که روشنایی صفحه تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر همراه (لپ تاپ) شما قبل از خوابیدن می تواند تاثیر منفی بر عادات خواب شما بگذارد. به همین دلیل خانم آریانا هافینگتون (موسس و سردبیر نشریه هافینگتون پست) شب ها قبل از خواب تلفن همراه خود را از اتاق خوابش دور نگه می دارد؛ عادی که او پس از گذراندن یک دوره خستگی زیاد به دست آورد.

کتاب بخوانید
بیل گیتس موسس شرکت بزرگ مایکروسافت هر شب قبل از خواب عادت داشته یک ساعت مطالعه کند و اعتقاد داشت این کار به همراهعث می شده او زودتر به خواب برود. (کتاب های مورد علاقه او شامل زندگینامه ها، کتاب های تاریخی و نشریات و مقالات فرهنگی می شد.)

ایجاد محیطی که خوابیدن را در شما تحریک کند نیز سودمند هست. برای مثال اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک کرده، صفحه ساعت هشدار دهنده را از جلوی چشمان خود دور کنید یا اگر در محله پر سروصدایی زندگی می کنید، یک مجموعه آهنگ های آرام مناسب برای دقایق قبل از خواب تهیه کرده و گوش دهید.

۲- به همراه خود فکر کنید چرا سحرخیزی برای شما اهمیت دارد
اگر انسان به اهمیت تغییر واقف نبه همراهشد، ایجاد هر نوع تغییر در زندگی اش مشکل خواهد بود پس به همراهید از خودتان بپرسید: چرا زود بیدار شدن برای شما مهم هست؟ چرا می خواهید از صبح خود بیشتر هستفاده کنید؟ آیا به این مسئله اعتقاد دارید که ایجاد یک برنامه کامل صبحگاهی و تبعیت از آن به کاهش وزن شما کمک می کند؟ که به همراهعث می شود تناسب اندام داشته به همراهشید و در نتیجه اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد و انرژی لازم برای گذراندن روزتان را فراهم می کند؟ یا شاید فکر می کنید اگر قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید برای انجام کارهایی که به شما احساس رضایت و آرامش می دهند مثل مطالعه، نوشتن یا … وقت لازم را پیدا می کنید؟

هر گاه برای شما این نکته روشن شد که چرا می خواهید صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، به این نکته نیز پی خواهید برد که تغییر کار ساده ای هست.

 

فواید سحر خیز بودن

سحرخیزی پایه زندگی سالم هست‎

 

۳- دکمه چرت زدن (snooze) ساعت را مرتب فشار ندهید
شما به عنوان نمونه در یک روز صبح چند به همراهر دکمه چرت زدن یا snooze ساعت خود را می زنید؛ یک به همراهر، دو به همراهر، پنج به همراهر، یا بیشتر؟ هر چند ممکن هست به نظر برسد چند دقیقه بیشتر خوابیدن به همراه هر به همراهر خاموش کردن صدای زنگ ساعت چیز خوبی هست اما به همراهید بدانید که اینطور نیست. فشردن دکمه چرت زدن به همراهعث خسته شدن بیشتر شما شده، سیکل خواب را بر هم می زند و به همراهعث می شود تا طی روز، کارهای خود را به همراه اکراه انجام دهید.

از این گذشته، هنگامی که این دکمه اولین قدمی به همراهشد که در صبح برمی دارید، شما در واقع روز خود را به همراه به تعویض انداختن کارها شروع کرده اید. انجام این کار به ناخودآگاه به ذهن شما این پیغام را ارسال خواهد کرد که شما حتی آنقدر اعتماد به نفس ندارید که صبح از رختخواب خود بلند شوید. به همراهید گفت این کار نمی تواند آغاز گر یک روز خوب به همراهشد.

پس به نظر شما چگونه می شود از عادت چند دقیقه خواب بیشتر خلاص شد؟ فرض کنید ساعت یا تلفن همراه خود را دور از تخت خود گذاشته و مجبور هستید برای خاموش کردن زنگ هشدار آن از تخت خود بلند شوید.

۴- فرآیند بیدار شدن صبحگاهی خود را تغییر دهید
تلاش کنید تا در صبح خود یک تحول بنیادی ایجاد کنید، برای مثال به همراه بیدار شدن در ساعت ۴ صبح. معمولا اگر عادت دارید تا ظهر بخوابید، این کار می تواند یک فرآیند دشوار به همراهشد.

شما به همراه ایجاد تغییراتی کوچک می توانید به تغییراتی بزرگ برسید. آگاه تر شوید و به سطح به همراهلاتری از شور و شوق برسید. پایبندی به چنین فرآیندهایی دقت شما را در زندگی به همراهلا برده، به شما آرامش داده و کمک می کند تا بتوانید روش صحیح را در ایجاد تغییرات پایدار انتخاب کنید.

برای مثال اگر شما معمولا در ساعت ۷ صبح از خواب بیدار می شوید، این فرآیند به شما کمک می کند تا از فردا ساعت ۶:۴۵ از خواب بیدار شوید. هنگامی که به بلند شدن از خواب در وقت جدید عادت کردید، ساعت برخهستن خود را به ۶:۳۰ تغییر دهید. به همراه هر به همراهر ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن، تقریبه همراه بدون هیچ گونه تلاشی شما کم کم به یک فرد سحرخیز تبدیل می شوید.

۵- سعی کنید صبح ها فعالیت هایی را انجام دهید که برای شما لذتبخش هستند؛ این به همراهعث می شود به تکرار آن پایبند شوید
برخهستن از خواب در صبح زود به خودی خود دشوار هست؛ حال تصور کنید برای انجام کاری که اصلا علاقه ای به انجام آن ندارید از خواب بلند شده اید… به نظر نمی رسد این کار کمتر از شکنجه به همراهشد.

به همین دلیل شما به همراهید فرآیندی را برای بیدار شدن در صبح انتخاب کنید که پر از فعالیت های مورد علاقه شما به همراهشد. چیزهایی که حال شما را بهتر می کنند و به همراهعث پیشرفت شما در زندگی می شوند.

تعدادی از کارهایی که من به همراه انجام دادن شان در صبح زود بیشترین بهره را از آن لحظات برده ام عبه همراهرتند از: انجام تمرینات کششی، نویسندگی و ایجاد لیست تشکر به خاطر داشته هایم و و گذران اوقاتی خوش به همراه خانواده.

حالا شما می توانید فهرستی از کارهای مورد علاقه خود را که انجام ان در صبح وجود دارد آماده کنید تا مشوقی به همراهشد برای سحرخیزی و شروع یک روز خوب.


مجله اینترنتی آوا پردیس

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم