نکات تغذیه ای برای فاصله بین افطار تا سحر

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ سایت خبری آوا

به ماه مبه همراهرک رمضان ماه ضیافت الهی نزدیک می شویم. برای اینکه بتوانیم در این ماه را روزه بگیریم و از برکات آن بهره مند شویم به همراهید نکات تغذیه ای در ماه رمضان را جدی بگیریم . در این بخش به مواردی از نکات تغذیه ای در ماه رمضان را اشاره می کنیم .

ایرانی نیوز : به ماه مبه همراهرک رمضان ماه ضیافت الهی نزدیک می شویم. برای اینکه بتوانیم در این ماه را روزه بگیریم و از برکات آن بهره مند شویم به همراهید نکات تغذیه ای در ماه رمضان را جدی بگیریم . در این بخش به مواردی از نکات تغذیه ای در ماه رمضان را اشاره می کنیم .

نکات تغذیه ای ماه رمضان

پیشگیری از تشنگی

 به منظور پیشگیری از تشنگی در روزه داری به همراهید به میزان مایعات ورودی و خروجی از بدن توجه زیادی مبذول داشت افزایش غلظت خون محرک فیزیولوژیک حس عطش در فرد می به همراهشد که در صورت همراهی به همراه تعریق تبخیر پوستی و ادرار رقیق می تواند ایجاد نوسان فشار خون در فرد روزه دار مشکلات عصبی و اختلال دید منجر شود. رعایت اندازه و نوع مواد غذایی و آشامیدنی در فاصله بین افطار تا سحر نقش مهمی در سازش پذیری کلیه‌ها و متابولیسم بدن در برابر کم آبی دارد.

 نوع مواد غذایی به هنگام افطار

 نکته دیگر در کنترل اشتها نوع دریافت مواد غذایی به هنگام افطار هست که پیشنهاد می شود که افطار همانطور که قبلاً اشاره شد مختصر و کم حجم به همراهشد و به همراه رعایت مکث زمانی بین افطار و شام غذای شام سالم کم چرب ولی سبک و مغذی مصرف شود. در صورتی که اشتها هنگام افطار کنترل شود عوارض گوارشی روزه‌داری بسیار ناچیز خواهد بود . علاوه بر این مواد غذایی پر فیبر چون مدت طولانی ترین در دستگاه گوارش به همراهقی می‌مانند حس سیری طولانی مدت تری را به گیرنده‌های عصبی سیستم گوارش القا می‌کنند . بنابراین فرد دیرتر گرسنه میشود. مصرف میوه ها به ویژه آلوها، زردآلوها، انجیر و امثال آن علاوه بر کاهش حس گرسنگی به سوخت و ساز بدن هم کمک میکند، فرد را در طول روز شاداب حفظ می‌کنند و مانع  از مشکل شایع در ماه مبه همراهرک رمضان به نام یبوست میشود. انتخاب میوه های تازه و خوشمزه و مصرف منظم آنها در طول ماه مبه همراهرک رمضان به عنوان یک هدیه کوچک برای روزه‌داری می‌تواند در کاهش بسیاری از مشکلات همراه روزه داری در فصل گرم مفید به همراهشد.
نکات تغذیه ای برای فاصله بین افطار تا سحر

نکات تغذیه ای برای فاصله بین افطار تا سحر

 مواد گیاهی

 از مواد گیاهی به علت طبیعت سردی که دارند می‌توانند در افزایش شادابی و خنکی فرد روزه‌دار مفید به همراهشند از جمله شربت کم‌شیرین کاسنی و شاهتره شربت عسل به همراه خاکشیر و همچنین شربت تخم خرفه به همراه نبه همراهت که به شکل خنک و به عنوان شروع افطار و پایان وعده سحری توصیه های مناسب گیاه درمانی هستند و علاوه بر سرکوب عطش زیاد در طول روز به افزایش مایعات در دسترس بدن نیز کمک شایانی می کنند.

نکات تغذیه ای برای فاصله بین افطار تا سحر

 فاصله بین افطار تا سحر 

فاصله بین افطار تا سحر به جای مصرف مقدار زیاد مایعات هنگام افطار که موجب درد شکمی و دفع سریع از طریق ادرار می‌شوند بهتر هست که دریافت مایعات به میزان یک لیوان به همراه فاصله منظم هر ساعت یکبه همراهر صورت گیرد مایعات سالم رسیدن آب خنک، چای کمرنگ ، شیر و آبمیوه‌های طبیعی هستند. نوشیدن آب یخ توصیه نمی شود زیرا علاوه بر عدم سرکوب حس تشنگی واقعی موجب القای حس تشنگی کاذب شده و نیز به همراه غیر فعال سازی آنزیم های گوارشی موجب معده درد و سوءهاضمه می‌شود .

نکات تغذیه ای برای فاصله بین افطار تا سحر

بعد از افطار 

بعد از وعده مختصر و کم حجم افطاری بهتر هست که غذاهای حاوی پروتئین به همراهلا مثل انواع گوشت ها و لبنیات و حبوبه همراهت بعد از نوشیدن میزان کافی مایعات در افطار مصرف شوند و اگر چند نوع از این غذاها به شکل خوراک گوشت و پنیر یا سالاد مخلوط حبوبه همراهت به همراه پنیر ها سرو می شود بهتر هست که یک نوع دلخواه انتخاب شده و از انواع شور و پر ادویه خودداری شود همچنین غذاهای سرخ کرده خشک و پر ادویه محرکی برای حس تشنگی هستند توصیه می‌شود که مصرفشان در طول ماه مبه همراهرک رمضان به ویژه در فصل تابستان به حداقل کاهش یابد و حداقل از خوردن آن در وعده سحری خودداری شود. مصرف سبزیجات در وعده سحری می‌توانند منبع تامین کننده خوبی برای آب مورد نیاز بدن در طول روز بوده و از یبوست نیز جلوگیری نماید سبزی خوردن به میزان زیاد هنگام سحری توصیه نمی شود چون به علت مواد موثر آنها مزه تند خود می‌توانند حس عطش را در طول روز به ویژه قبل از ظهر تحریک کنند . سالاد فصل انتخاب غذایی مناسبی برای وعده های ماه مبه همراهرک رمضان می به همراهشد به شرط اینکه همراه به همراه چاشنی های تند و مصنوعی و یا سس مایونز و مشتقات آن نبه همراهشد.

 کلام پایانی

 امید هست به همراه رعایت نکات سلامتی از نظر تغذیه ای تنظیم برنامه منظم و خواب کافی عدم بیرون رفتن در ساعات گرم و نزدیک ظهر و هستراحت های منظم و کوتاه بین ساعات کاری به تقویت بدن در امر روزه داری به سبک اسلامی بپردازیم و از برکات روحی و جسمی آن بهره‌مند شویم.

منبع : مجله دنیای زنان

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم