هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد/ جشنواره فجر محل عرضه هنر هنرمندان جوان

۲۴ دی ۱۳۹۶ سایت خبری آوا

هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد/ جشنواره فجر محل عرضه هنر هنرمندان جوانبه گزارش آوا پردیس، در ابتدای این برنامه طبق روال همیشگی آن اخبه همراهر ساعت ۲۵ به سمع و نظر بینندگان رسید و بعدازآن گزارشی از پشت‌صحنه ضبط موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سید مهدی هاشمی و آهنگسازی بهنام صبوحی پخش شد.

به همراه ورود مهمان برنامه سالار عقیلی، خواننده توانمند کشور گفت‌وگوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس ضمن اشاره به زادروز تولد افشین یداللهی و یادآوری عروج ناگوار این هنرمند نظر سالار عقیلی را دربه همراهره او و اشعارش جویا شد.

افشین یداللهی به کار خود بها می‌داد

سالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداللهی هست و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم هست. من حدود ۱۲ سال به همراه او کارکردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز مردم نشنیده‌اند. خرکاری به همراه ایشان کردم ماندنی شد و مردم پسندیدند. یکی از محاسنی که این مرد بزرگ داشت این بود که در تمامی ضبط‌ها حضور داشت و حتی بیماران ایشان هم از ایشان به نیکی یاد می‌کردند. برای کارش بها می‌داد و برای همین مردم هم به کار او بها دادند.

هر کار که به همراه افشین یداللهی کارکردم ماندنی شد

وی افزود: خاطره‌ جالبی از ایشان دارم شبی ضبط داشتیم و سر سریال تبریز در مه بودیم و درصحنه‌ای که در حمام فین کاشان قرار بود رگ امیرکبیر را بزنند کارگردان به ما گفتند من شعری می‌خواهم که به این صحنه مرتبط به همراهشد و دکتر یداللهی هم در هستودیو حضور داشتند و در همان‌جا بعد از ۱۰ دقیقه شعری برای صحنه مرگ امیرکبیر گفت شعری که بسیار زیبه همراه بود. دکتر یداللهی در شعر گفتن نابغه بود و این در ذات دکتر یداللهی بود. از من  و به همراهبک زرین و دکتر یداللهی در مصاحبه‌ها تحت عنوان مثلث کاری نام‌برده می‌شد اما متأسفانه یک ضلع این مثلث را از دست دادیم و هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین ایشان کنیم و هر کاری به همراه افشین یداللهی انجام دادیم ماندنی و مورد هستقبه همراهل مردم شد.

قطعه خون غزل  از آخرین کارهای من به همراه مرحوم یداللهی بود

در ادامه برنامه دل نوشته‌ای از حسین متولیان به یاد مرحوم افشین یداللهی به همراه صدای این هنرمند پخش شد و پس‌ازآن سالار عقیلی در خصوص شناخت هنرمندان بزرگ همچون افشین یداللهی اظهار داشت: وقتی خبر مرگ افشین یداللهی را شنیدم در ابتدا به همراهور نکردم در همان ایام کنسرتی در سوئیس داشتم که نتوانستم شعری از ایشان بخوانم و حتی نتوانستم از او به همراه لفظ زنده‌یاد، یاد کنم . کاری هست به همراه عنوان «خون غزل» که به همراه ایشان کارکردم و در این شعر بیتی هست که گویا افشین می‌دانست که قبل از بهار از دنیا می‌رود و برای من خیلی عجیب بود گویا مرگ به او الهام شده بود.

هنر مجموعه‌ای از منش و اخلاق هست

وی افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبه همراهل تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالی‌که هر هنرمندی که به درجات به همراهلا می‌رسد تنها به همراهزی نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربه همراهنی هست و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام هستاد جلیل شهناز و هستاد حسن کسائی. شاید فردی نی بزند و بگوید مثل هستاد کسائی نی می‌زنم درحالی‌که به درجات هستاد حسن کسائی نرسیده هست.

هنرمند بر دستان مردم سوار هست

هستاد بنان همیشه می‌گفتند “هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق مهم هست” و حرف ایشان کاملاً درست هست و چه‌بسا ۹۹ درصد از همان یک درصد مهم‌تر به همراهشد اگر بهترین آواز را بخوانی اما به همراه مردم برخورد خوبی نداشته به همراهشی زمین می‌خوری و هنر ارزشی ندارد. من همیشه گفته‌ام مردم مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آن‌ها سوار هست و دستان مردم اگر از هم به همراهز شود هنرمند زمین می‌خورد پس به همراهید قدر مردم را دانست.

در ادامه برنامه گزارشی از مراسم نکوداشت سالار عقیلی که در ایوان شمس برگزار شد پخش شد و پس‌ازآن امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید تا چه میزان به تیم ثابت هنری در کار اعتقاددارید؟

اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند 

سالار عقیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند که همیشه به همراههم کار می‌کنند و به نظر من در موسیقی هم این کار خوب هست اما تنوع در کار هم خوب هست و خیلی جالب نیست که تنها به همراه یک ارکستر کار کنم . من به همراه ارکستر ملی از زمان هستاد فخرالدینی کار می‌کردم و در حال حاضر هم که هستاد فریدون شهبه همراهزیان رهبر ارکستر هستند به همراه این ارکستر همکاری دارم. همچنین به همراه گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کارکردم و به همراه گروه خودم گروه” راز و نیاز”از سال ۱۳۷۴  کار می‌کنم و به همراه گروه”سور” به سرپرستی مجید مولانیا کار می‌کنم و ۴ بهمن در برج میلاد کنسرتی به همراه گروه راز و نیاز دارم.

وی در ادامه افزود: چندین سال هست به همراه گروه خودم یا ارکستر ملی کار می‌کنم و در اصفهان هم به همراه ارکستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی حدود هشت سالی هست برنامه اجرا می‌کنیم اما همکاری به همراه تیم ثابت به دلیل همدلی و کنسرت‌های از قبل مشخص نشده بهتر هست.

موسیقی اصیل ادبیات سنگینی دارد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی در خصوص اظهارنظر او دریکی از مصاحبه‌ها راجع به موسیقی سنتی پرسید که در آن گفتگو سالار عقیلی گفته بود” خیلی نبه همراهید انتظار داشته به همراهشیم که آواز و موسیقی اصیل ما همگانی به همراهشد” سالار عقیلی دراین‌به همراهره گفت: این پاسخ در جواب خبرنگاری بود که از من پرسید آیا موسیقی سنتی در حال از بین رفتن هست، من معتقد نیستم که چون موسیقی پاپ طرفدار دارد موسیقی سنتی از بین رفته هست. از دیربه همراهز موسیقی اصیل برای عوام نبوده و قشر خاصی موسیقی اصیل را گوش می‌دادند زیرا اشعار آن سنگین بوده و قابل‌فهم برای عوام نبوده هست و بسیاری از اشعار موسیقایی وجود دارد که حتی برای ما هم قابل‌فهم نیست و نمی‌توان از یک نوجوان انتظار داشت که این اشعار را بفهمد. کلمه پاپ به معنی مردمی هست و موسیقی اصیل درست هست که ریشه در ذات مردم دارد بطوریکه همان لالایی مادر برای کودک در گوشه بختیاری هست که در دستگاه همایون این گوشه را داریم. از همان دوران طفولیت بچه به همراه موسیقی اصیل آشنا می‌شود.

وی افزود: گوشه‌ها در زندگی روزمره هستفاده می‌شود. گوشه مهربه همراهنی در بیات ترک و گوشه مرادخانی در ماهور از این جمله هستند و من زمانی که این گوشه‌ها را یاد می‌گرفتم برایم راحت‌تر بود زیرا گوشم به همراه آن‌ها آشنا بود. 

ملودی را نپسندم کار نمی‌کنم

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی موسیقی تصویر سریال محکومین به همراه صدای سالار عقیلی پخش شد و سالار عقیلی در خصوص این کار عنوان کرد: معمولاً در هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود کارگردان برای من مهم هست. کارگردان این کارآقای سید حاتمی هستند و بعد از دیدن چند قسمتی از سریال از ملودی کار خوشم آمد و همیشه خود را جای مخاطب می‌گذارم و اگر نپسندم کار نمی‌کنم شعر این کار از عبدالجبه همراهر کاکایی هست و بخشی از کار شعری از فخرالدین عراقی هست که در تلفیق به همراه شعر هستاد کاکایی اجرا شد.

جشنواره فجر محل عرضه هنر جوانان

امیرحسین مدرس در ادامه از سالار عقیلی پرسید اولین به همراهر در ۱۷ سالگی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردید و بیست‌ویک دوره از جشنواره فجر می‌گذرد این جشنواره به نظر شما چگونه اجرا می‌شود؟وی در این به همراهره گفت: سال اول هنرستان بودم و ناظم مدرسه ما را به جشنواره برد و ارکستر هنرستان تمرین کردیم و کار سه گاه را  در تالار رودکی اجرا کردم که مورد هستقبه همراهل قرار گرفت و از آنجا بود که کار حرفه‌ای را آغاز کردم. برای من نقطه جرقه کار جشنواره فجر بود و بعدازآن به همراه کنسرتی که در فرهنگسرای شفق به یاد هستاد بنان گذاشتم کار حرفه‌ای من شروع شد به‌شخصه معتقدم به‌هرحال هنر به همراهید از جایی معرفی و عرضه شود.

سیستم غلط خواننده شدن به همراه پول

وی افزود: هنرمندانی نظیر هستاد بیژن ترقی، هستاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نشدنی هستند و شاید ما عوض‌شده‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه شدن به همراهعث دور شدن مردم از هم شده هست.هنوز که هنوز هست آثار گذشتگان  توسط جوانان به همراهزخوانی می‌شود  و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم  که در مایه ناز ۲ هست آثار گذشتگان را مجدد به همراهزخوانی کرده‌ایم زیرا جوانان به همراهید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند. هرچند جوانان بسیاری این رشته‌ها را دنبه همراهل می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط هست که به همراه پول خواننده شوند، ما در آن دوران پولی نداشتیم که برای آهنگسازی بدهیم بلکه به همراه همدلی کار می‌کردیم در حال حاضر سیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما هست. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال هست. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به‌طوری‌که اگر پسر من به همراه حمایت من کنسرت بگذارد تا همین‌جا می‌توانم او را هدایت کنم و بعدازآن هنر او هست که او را ماندنی می‌کند.

بعدازاین بخش گفت‌وگو گزارشی از تمرین ارکستر ملی به خوانندگی سالار عقیلی و رهبری فریدون شهبه همراهزیان پخش شد.

اجرای کنسرت ۲۹ دی‌ماه در سمنان

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید آثاری که از افشین یداللهی پخش نشده چه زمانی پخش می‌شود؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: یکی از این آثار برای تیتراژ یک فیلم سینمایی هست که هنوز اکران نشده هست و دوتا کار هست که کامل پخش نشده و کار دیگر چهار هفته پیش رونمایی شد. اما در اینجا مژده‌ای برای مردم سمنان دارم که در تاریخ ۲۹ دی‌ماه در سمنان به همراه ارکستر ملی ایران به رهبری هستاد فریدون شهبه همراهزیان کنسرتی داریم.

اهالی موسیقی تنها در ختم و بزرگداشت همدیگر را می‌بینند

این هنرمند در خصوص یکی از مصاحبه‌های خود که در آن گفته بود “اهالی موسیقی همانند سایر هنرمندان همدلی ندارند اظهار داشت: این‌یکی از گلایه‌های من هست ما اهالی موسیقی همیشه در ختم‌ها هم را می‌‎بینیم و یا در بزرگداشت‌ها و تابه‌حال نشده در رستورانی جمع‌شویم و شامی به همراههم بخوریم  متأسفانه همه به همراههم  در قهر و قیافه هستند و اگر دعوت هم شویم نمی‌روند. من هر جا بدانم هنرمندان جمع هستند به همراهافتخار می‌روم. درگذشته دور همی‌هایی در خانه هنرمندان برگزار می‌شد که تأثیر خوبی در همدلی بین هنرمندان داشت اولین مزیت این جمع شدن‌ها این هست که به همراهعث کار می‌شود اما امروز همه از بودن به همراههم فاصله گرفته‌اند و بسیاری از هنرمندان ما از جوامع فاصله گرفته‌اند. من کنسرت‌هایی که به همراه هستاد محمد موسوی برگزار کردم را مدیون آشنایی به همراه ایشان در خانه هنرمندان می‌دانم در همان جمع خود را به هستاد معرفی کردم.

هنرمند به همراهید مردمی به همراهشد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید راه چاره کجهست؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: به نظر من اول به همراهید از خودمان شروع کنیم و از موضع خود پایین بیاییم و بدانیم هیچ هستیم، وقتی انسان فهمید هیچ هست یعنی به به همراهلاترین نقطه رسیده هست ما هنرمندان وقتی به جمعی دعوت می‌شویم بهتر هست برویم و نگوییم این جمع جای من نیست. امیدوارم فقط در ختم‌ها و مراسم بزرگداشت و مرگ کسی همدیگر را نبینیم و مردمی به همراهشیم تا اتفاقات خوبی رخ بدهد.

نقد هر اثری به همراهعث پیشرفت کار هست 

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی قطعه «وطنم» به همراه صدای این هنرمند نامی پخش شد  و در ادامه سالار عقیلی در خصوص فضای نقد موسیقی در کشور اظهار داشت: نقد هر کاری به همراهعث پیشرفت کار هست و من همیشه از دوستان در خصوص کارها می‌پرسم اغلب تعریف می‌کنند و اگر کار بد هم به همراهشد به دلیل تعارف از بیان حقیقت خودداری می‌کنند. البته بحث سلیقه‌ای هم هست اما ما یک سلیقه عمومی داریم که هشتاد درصد مردم را تشکیل می‌دهد و این برای ما مهم هست و سلیقه عمومی را نمی‌توان فدای سلیقه درصد کمی کنیم. اگر سلیقه عمومی نبود نه فیلم و نه تئاتر و نه موسیقی  به‌خوبی اجرا نمی‌شد. نقد خوب انسان را به پیشرفت می‌رساند البته نه نقد مغرضانه همچنین  شخصی که نقد می‌کند به همراهید صلاحیت داشته به همراهشد و صاحب‌نظر به همراهشد. هیچ‌کس صد درصد و کامل نیست و حتماً ایرادی در کار هر کس هست که به همراهید گفته شود تا برطرف شود. من در اوایل کار از نقد ناراحت می‌شدم ولی الان منطقی فکر می‌کنم زیرا  معتقدم نقد خوب سازنده هست. 

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم