ورزش های مفید برای افزایش قدرت بدنی سالمندان

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ سایت خبری آوا

 انجام ورزش‌های مناسب برای افزایش قدرت بدنی سالمندان

عضو انجمن پزشکان ورزشی معتقد هست: بسیاری از سالمندان به دلیل عدم تعادل و ضعف عضلات آتروفی قادر به انجام ورزشهای سنگین یا پریدن و جهیدن نیستند، بنابراین انجام تمرینات عمقی سبب افزایش قدرت و تقویت عضلات شده و از انواع ناهنجاریهای اسکلتی پیشگیری می‌کند.

 

سعادت مهر در گفت‌وگویی، افزود: این تمرینات برای تمام ورزشهایی که قدرت و تعادل یکی از فاکتورهای آن رشته هست همانند ژیمنهستیک، وزنه برداری، اسکی، کشتی، دوچرخه سواری، قایقرانی و … سبب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. حتی ورزشکاران حرفه ای به منطوری پیشگیری از آسیب دیدگی به همراهید هفته ای دو مرتبه به این تمرینات بپردازند.

 

وی گفت: از مزایای انجام این تمرینات برای ورزشکاران می‌توان به افزایش عملکرد ورزشی، ثبه همراهت و حفظ تعادل بدن، افزایش قدرت خروجی از عضلات هسته و عضلات محیطی مانند شانه ها، به همراهزوها، پاها و کاهش ریسک آسیب دیدگی اشاره کرد.

 

عضو انجمن پزشکان ورزشی ادامه داد: بسیاری از سالمندان به دلیل عدم تعادل و زمین خوردگی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌شود. از طرفی چون عضلات آتروفی آنها به همراه گذشت زمان ضعیف می‌شود قادر به انجام ورزشهای سنگین یا پریدن و جهیدن نیستند. بنابراین تمرینات عمقی گزینه بسیار مناسبی برای افراد سالمند محسوب می‌شود. ضمن این که انجام این تمرینات در سنین رشد سبب حفظ وضعیت بهتر آناتومیکی و قامتی بچه‌ها می‌شود.

 

او خاطرنشان کرد: تمرینات عمقی سبب افزایش قدرت و تقویت عضلات شده و از انواع ناهنجاری های اسکلتی پیشگیری و به حفظ وضعیت پوسچر هستاندارد، حفظ تعادل بدن، کاهش درد و کمک در انجام کارهای روزمره بسیار موثر هست.

 

سعادت مهر گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حداقل ۸۵ درصد از ما برای یک به همراهر هم که شده کمر درد را تجربه کردیم که به همراه تقویت عضلات عمقی این مشکل به حداقل خواهد رسید. همچنین زنان به علت آناتومی و انجام زایمان بیشتر مستعد اختلال و ضعف عضلات درونی از جمله عضلات کف لگن هستند پس ضروری هست که عضلات خود را تقویت کنند.

 

او تاکید کرد: کارمندان و افراد پشت میز نشین در صورت تقویت عضلات عمقی فشار عصبی کمتری بر روی ستون فقراتشان خواهد آمد،همچنین افرادی که شغل های ایستاده دارند مثل معلمین و اساتید به همراه تقویت هسته بدن خود مشکلات و آسیب دیدگی های اسکلتی آنها بسیار کاهش خواهد یافت.

 

عضو انجمن پزشکان ورزشی در پایان تعدادی از تمریناتی که سبب افزایش قدرت و توانایی عضلات عمقی می‌شود را به شرح زیر بیان کرد:

 

تنفس شکمی

تنفس شکمی بوسیله به همراهلا و پایین رفتن پرده دیافراگم انجام می‌گیرد و طبیعی ترین نوع آن را در نوزادان و کودکان می‌توانیم مشاهده کنیم. در این نوع تنفس شکم در اثر حرکت پرده دیافراگم به همراهلا و پایین می‌رود.

 

حرکت پل

تقویت عضلات عمقی لگن، سرینی(فرم به همراهسن)، همسترینگ و رهست کننده ستون مهره ها

 

پرس دستها

در این حرکت زمانی که دستها در جلو بدن به همراهشد عضلات دو سر و سه سر به همراهزویی و سینه تقویت خواهد شد و زمانی که دستها در به همراهلای سر به همراهشند، عضلات دوسر، سه سر و کمربند شانه ای تقویت می‌شوند.   

 

عضلات شکمی عرضی

شکمتان را به سمت داخل بکشید و نفستان را تخلیه کنید کمی صبر کنید سپس به حالت اولیه به همراهز گردید و این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

 

هنگامی که عضله شما منقبض می‌شود، اندام‌های شکمی را فشرده می‌کند و فشار داخل حفره‌ی شکم شما را افزایش می‌دهد. این فشار، ستون فقرات شما را از داخل تقویت می‌کند.

 

تقویت عضلات گردن

یک تمرین ایزومتریک بسیار عالی جهت تقویت عضلات گردن هست که به همراه وارد کردن فشار به گردن و مقاومت در برابر آن عضلات گردن خود را تقویت می‌کنید.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم