پیشگویی امیرالمومنین نسبت به ردکنندگان غدیر

۱۸ شهریور ۱۳۹۶ سایت خبری آوا

یکی از ایرادهایی که مخالفان شیعه دربه همراهره ی ولایت و امامت بلافصل امیرالمؤمنین علی علیه السلام مطرح می کنند این هست که خود امام علی (علیه السلام) این گونه که شیعیان معتقدند ادعای امامت و خلافت نداشت. اگر او واقعاً به وضع موجود اعتراض داشت، به همراهید اعتراض خود را به صورت جدی مطرح و پیگیری می کرد؛ درحالی که نه تنها ایشان اعتراضی نداشتند بلکه به همراه بیعت و همکاری خود، خلفای زمان خود را تأیید نیز کردند.

پیشگویی امیرالمومنین نسبت به ردکنندگان غدیر

این حرف درست هست که حضرت امیر می توانست به همراه توسل به زور و قدرت حیدری خود،
حق غصب شده ی خود را پس بگیرد؛ ولی علی رغم این توانایی، برای احقاق حق غصب
شده ی خویش و برای به دست آوردن زمام حکومت، دست به هر کاری نزد و به هر
قیمتی سعی نکرد که حق غصب شده ی خویش را به همراهزیابد.


دلیل این کوتاه آمدن، حفظ مصلحت عمومی جامعه ی اسلامی و جلوگیری از تفرقه 
در نظام نوپای اسلامی بود که تبیین این مطلب مقامی دیگر می طلبد. ولی در
کنار این خویشتن داری بزرگوارانه، حضرت تمام تلاش خود را به کار بست تا
بدون لطمه زدن به اتحاد و انسجام امّت اسلامی، حق الهی خود را احیا کند و
اجازه نداد حق و به همراهطل برای حق طلبه همراهن مشتبه شود. حضرت هرگز در برابر وضع
موجود، سکوت نکرد؛ بلکه از هر فرصتی برای آگاهی دادن و برملا کردن فتنه و
انحراف هستفاده کرد و از طریق گفت و گو و نامه نگاری به همراه خلفا و بزرگان و از
طریق حرفرانی و گفت و گوهای آشکار و پنهان به همراه توده ی مردم، حق و به همراهطل را
آشکار ساخت و به همه نمایاند که اگر سکوت کرده هست، از روی رضایت نیست.




در این مقاله چند نمونه از این حرفان را که به ماجرای غدیر خم اشاره دارد، بیان می کنیم:


آیا می دانید راه خدا  چیست و نماد آشکار و نمایاننده ی آن راه کیست؟ من آن
صراط خدایم که اگر کسی آن را به همراه طاعت حق نپیماید، در آتش افکنده شود. من
راه اویم که برای پیروی مردم پس از پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله)
گماشته شده ام. من تقسیم کننده ی بهشت و دوزخم. من حجت خدا بر تبهکاران و
نیکوکارانم. من نورالانوارم…»




امام علی(علیه السلام) در مسجد پیامبر (صلی الله و علیه وآله) دربه همراهره ی
ماجرای غدیر حرف می گفت که بشیر بن سعد انصاری گفت: اگر پیش از بیعت انصار
به همراه ابوبکر، آنان این حدیث را از تو شنیده بودند، کسی در شایستگی تو برای
خلافت اختلاف نمی کرد. حضرت فرمود: «آیا به همراه عقل و خرد سازگار بود که من
پیکر پاک رسول خدا را رها کرده، پیش از خاک سپاری آن، برای درگیری در
حاکمیت، از خانه بیرون؟!




به خدا سوگند از کسی که خودش را نامزد خلافت کرد و به همراه ما خاندان پیامبر در
افتاد و حق ما را ربود و مانند شما آن را برای خود حلال و روا شمرد، هرگز
نهراسیدم و به خوبی می دانستم که رسول گرامی حقیقت را برای مردم بیان کرده و
برای کسی جای شبهه و عذری نگذاشته بود. کسانی که این حرف پیامبر را در
غدیر خم شنیده اند، به خدا سوگندشان می دهم به آن شهادت دهند! آن جا که
فرمود: هر کس که من مولا و رهبر اویم، این علی مولا و پیشوای او هست. خدایا
دوستداران و پذیرندگان ولایتش را دوست بدار و در پوشش ولایت خود بگیر و
مخالفانش را دشمن بدار. یارانش را مدد رسان و تنهاگذارندگانش را تنها
بگذار!.»


زید بن ارقم می گوید: دوازده تن از کسانی که نشان افتخار شرکت در جنگ بدر
را داشتند حرف امام را گواهی کردند و من نیز این حدیث را از پیامبر شنیده
بودم ولی آن را کتمان کردم و شهادت ندادم. از این رو، علی(علیه السلام) مرا
نفرین کرد و نابینا شدم.(۱)




در حدیثی دیگر عامر بن واثله می گوید: روزی که گروه شش نفره ی خلیفه دوم
برای تعیین خلیفه در خانه ی وی گرد آمدند، من همراه امام علی(علیه السلام)
بودم و شنیدم که به آنان چنین گفت: «هستدلالی نیرومند بر حقانیت خودم دارم
که عرب و عجم توان رد کردن آن را ندارد… شما را به خدا سوگند می دهم، آیا
میان شما کسی جز من هست که رسول خدا دربه همراهره اش چنین فرموده به همراهشد: «من کنت
مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه»؟


گفتند: «نه، هرگز!» ولی به همراه این همه حق او را به یغما بردند!(۲)


در حدیثی دیگر رفاعة به نقل از پدرش از پدربزرگش می گوید: در جنگ جمل من به همراه
امام علی (علیه السلام) همراه بودم که فردی را دنبه همراهل طلحه فرستاد و او را
فرا خواند. وقتی وی پیش حضرت آمد به او فرمود: «تو را به خدا سوگند، آیا
این جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» را
از پیامبر نشنیده ای؟» وی پاسخ داد: «آری». حضرت پرسید: «پس چرا به جنگ من
برخهسته ای؟» طلحه گفت: «این حرف را فراموش کرده بودم». رفاعه می گوید: پس
از این گفت و گو طلحه از صحنه ی نبرد دور شد.(۳)


این حرف درست هست که حضرت امیر می توانست به همراه توسل به زور و قدرت حیدری خود،
حق غصب شده ی خود را پس بگیرد؛ ولی علی رغم این توانایی، برای احقاق حق
غصب شده ی خویش و برای به دست آوردن زمام حکومت، دست به هر کاری نزد و به
هر قیمتی سعی نکرد که حق غصب شده ی خویش را به همراهزیابد




پیشگویی امیرالمومنین نسبت به ردکنندگان غدیر


در حدیثی دیگر جابر بن عبد الله انصاری می گوید: روزی علی بن ابیطالب (علیه
السلام) برای مؤمنان حرف گفت و پس از حمد و ستایش خدای سبحان چنین فرمود:
«ای مردم، پیش این منبر چهار نفر از یاران پیامبر(صلی الله و علیه وآله)
حضور دارند: انس بن مالک و براء بن عازب و اشعث بن قیس کندی و خالد بن یزید
بجلی.»


سپس رو به انس کرد و فرمود: «اگر از رسول خدا شنیده ای که فرمود: «من کنت
مولاه فهذا علی مولاه» ولی امروز بدان گواهی ندهی، خدا پیش از فرا رسیدن
مرگت، تو را به بیماری پیسی گرفتار سازد، بگونه ای که تمامی سرت را فراگیرد
و عمامه ات آن را نپوشاند!»


آن گاه خطاب به اشعث فرمود: «اما تو ای اشعث، اگر این حرف پیامبر را شنیده
ای و امروز به ولایت من گواهی ندهی، خدا تو را پیش از مرگت نابینا سازد!»




سپس به خالد بن یزید فرمود: «اما تو ای خالد، اگر از رسول خدا این حرف را
شنیده ای و آن را پنهان می کنی، خدا تو را به مرگ جاهلیت بمیراند!»


آن گاه رو به براء کرد و فرمود: «اما تو ای براء بن عازب، اگر تو نیز این
حرف را از پیامبر شنیده ای ولی آن را کتمان می کنی، خدا مرگ تو را در
سرزمینی که از آن هجرت کرده ای قرار دهد!»


جابر می گوید: «به خدا سوگند، انس را به همراه چشم خود دیدم که از ناحیه ی سرش به
بیماری پیسی گرفتار شده بود و هرچه می کوشید تا لکه های آن را به همراه عمامه اش
بپوشاند نمی توانست. هم چنین اشعث بن قیس را دیدم که هر دو چشمش کور شده
بود. نیز خالد بن یزید مُرد و خانواده اش او را در گوری که در خانه ی خودش
کندند به خاک سپردند؛ ولی هنگامی که اهالی قبیله اش کِنده از مرگش آگاه
شدند، به سنت جاهلیت در کنار خانه اش گرد آمدند و اسبه همراهن و شتران را در آن
جا پی کردند. هم چنین معاویه براء بن عازب را که اهل یمن بود و از آن جا به
حجاز هجرت کرده بود، برای فرمانداری به یمن فرستاد و در همان جا نیز
مرد.»(۴)


حضرت دربه همراهره ی آداب عید غدیر نکاتی را بیان می کند و به مردم توصیه می
فرماید که در این روز تمیز و خوش بو به همراهشید و این عید را جشن بگیرید و به
خانواده و اطرافیان هدیه بدهید و به نیازمندان بیش تر توجه کنید و در این
روز روزه بگیرید و در حد توان اطعام و انفاق داشته به همراهشید




خطبه امیرالمومنین در روز غدیر


حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در زمان حکومتش نیز دربه همراهره ی غدیر خم
به همراهرها صحبت فرموده هست. یک به همراهر که روز جمعه و عید غدیر به همراه هم مصادف شده
بودند، حضرت در خطبه های نماز جمعه به طور مفصل دربه همراهره ی حماسه ی عظیم غدیر
حرفرانی فرموده هست که بخش های کوتاهی از آن حرفرانی را به تقطیع ذکر می
کنیم:


«… خدا در آن روز دینش را به کمال آرهست و چشمان پیامبر و مؤمنان و
پیروان او را روشن ساخت و آن چه برخی از شما گواه آن بودید و خبرش به برخی
دیگرتان رسیده هست، در آن روز رخ داد و حرف نیکوی خدا بر صبرپیشگان به
پایان رسید. بدین سان آن چه را فرعون و هامان و قارون و سپاهیانشان ساخته
بودند، خدای قهار در هم کوبید و کاخ هایشان را تبه همراهه ساخت. (خوانندگان محترم
به همراه ژرف نگری در زوایای گوناگون تاریخ صدر اسلام، مصادیق فرعون و هامان و
قارون را که اشاره ی رازگونه ای به خلفای سه گانه دارد، به خوبی درمی
یابند!)


… ای مؤمنان، بدانید این که خداوند فرموده هست: «ان اللهَ یُحِبُّ الذین
یُقاتِلونَ فی سبیلِهِ صَفّاً کَاَنّهم بُنیانٌ مرصوصٌ(صف،۶۱)» آیا می
دانید راه خدا چیست و نماد آشکار و نمایاننده ی آن راه کیست؟ من آن صراط
خدایم که اگر کسی آن را به همراه طاعت حق نپیماید، در آتش افکنده شود. من راه
اویم که برای پیروی مردم پس از پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) گماشته
شده ام. من تقسیم کننده ی بهشت و دوزخم. من حجت خدا بر تبهکاران و
نیکوکارانم. من نورالانوارم…»




آداب غدیر از زبه همراهن صاحب غدیر


در ادامه، حضرت دربه همراهره ی آداب عید غدیر  نکاتی را بیان می کند و به مردم
توصیه می فرماید که در این روز تمیز و خوش بو به همراهشید و این عید را جشن
بگیرید و به خانواده و اطرافیان هدیه بدهید و به نیازمندان بی
شتر توجه کنید
و در این روز روزه بگیرید و در حد توان اطعام و انفاق داشته به همراهشید.(۵)

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم